ماشین‌های الکتریکی به جزئی جدانشدنی از صنایع امروزی تبدیل شده‌اند. استفاده از این ماشین‌ها موجب شده است تا فرایند کلی تولید با سرعت بیشتری پیش رود. امر نگهداری ماشین های الکتریکی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا به‌کارگیری این محصولات بدون سرویس‌دهی مناسب آن‌ها نتیجه‌ای جز از کار افتادن ماشین مد نظر ندارد.

سرویس و تعمیر ماشین ‌‌های الکتریکی باید توسط افراد متخصص صورت بگیرد. دلیل این امر را می‌توان با پیچیدگی بسیار زیاد قطعات مختلف این دستگاه‌ها مرتبط دانست. به عنوان مثال؛ تنها جابه‌جایی یک سیم و یا قطعه الکتریکی کوچک به شکل نادرست می‌تواند منجر به از کار افتادن کل دستگاه و یا صدمات جانی و مالی جبران‌ناپذیری برای اپراتور ماشین شود.

افرادی که در زمینه تعمیر و سرویس ماشین های الکتریکی فعالیت می‌کنند، باید آشنایی کاملی با مواردی همچون علت پیدایش نقص‌های مختلف الکتریکی در دستگاه، علل اختلال در عملکرد بخش انتقال انرژی ماشین‌های الکتریکی، چگونگی تعویض قطعات مختلف و … داشته باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در زمینه تعمیر ماشین الکتریکی و به خصوص الکتروموتورها به شما عزیزان ارائه دهیم.

نگهداری از ماشین‌های الکتریکی یک لازمه است

چرا باید نسبت به نگهداری از ماشین‌های الکتریکی اقدام کرد؟

به طور مختصر می‌توان گفت که نگهداری ماشین های الکتریکی موجب می‌شود تا عمر مفید آن‌ها به صورت چشمگیری افزایش یابد. تفاوتی ندارد که ماشین الکتریکی مربوطه در چه صنعتی به کار گرفته می‌شود؛ زیرا در هر صورت، با فرسودگی و خرابی قطعات مواجه خواهد شد. در این شرایط، با سرویس ماشین های الکتریکی مربوطه می‌توان جان تازه‌ای به آن بخشید.

بررسی‌های مد نظر باید به صورت‌ دوره‌ای انجام شوند

نگهداری از ماشین‌های الکتریکی شامل چه مواردی است؟

ماشین‌های الکتریکی شبیه به هم نیستند و به همین دلیل، تعمیر و نگهداری از هر کدام شرایط خاص خود را دارد. برای مثال، ماشین‌های الکتریکی خاصی که در صنعت رنگ‌رزی به کار می‌روند، با ماشین‌های الکتریکی که در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از نظر قطعات داخلی و از نظر عملکرد کلی دارای تفاوت‌های بسیاری هستند. به طور کلی می‌توان گفت که سرویس و تعمیر ماشین‌ های الکتریکی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بازدید‌های دوره‌ای به ‌منظور شناسایی کوچک‌ترین اختلالی در عملکرد کلی دستگاه
  • پاک‌سازی ماشین از آلودگی‌های مختلف
  • بررسی ولتاژ‌های ورودی و خروجی از ماشین
  • بررسی قطعات در معرض فرسودگی
  • برنامه‌ریزی مجدد یا ریست کردن کلی تنظیمات ماشین مربوطه
  • تست و تحویل ماشین الکتریکی

یک مثال از نگهداری و سرویس ماشین‌ های الکتریکی

الکتروموتورها یک نمونه کاملاً رایج از ماشین‌های الکتریکی محسوب می‌شوند که کارایی بالایی در صنایع مختلف دارند. سرویس الکتروموتورها نیز در زیرشاخه نگهداری ماشین های الکتریکی طبقه‌بندی می‌شود. الکتروموتورها باید توسط اپراتورهای متخصص به شکل دوره‌ای روغن‌کاری شوند. این روغن‌کاری یک گزینه مناسب جهت جلوگیری از فرسودگی کلی قطعات فلزی الکتروموتور است.

یکی دیگر از مواردی که باید در زمینه نگهداری ماشین های الکتریکی به خصوص الکتروموتور به آن دقت کرد، بحث تلفات موتور الکتریکی است. تلفات به انرژی خاصی گفته می‌شود که الکتروموتور نمی‌تواند از آن استفاده کند و به هدر می‌رود.

معمولاً بیشترین میزان تلفات انرژی در یک الکتروموتور مربوط به تلفات روتور است. این تلفات اگر به صورت جدی بررسی نشود و روتور معیوب تعویض نگردد، با گذشت زمان موجب کاهش شدید عمر مفید دستگاه می‌شود. این در حالی است که یک بازدید دوره‌ای ساده توسط اپراتورهای متخصص، راهکار مناسبی جهت عدم نیاز به خرید یک روتور جدید است. یکی از مجموعه‌های معتبر و با سابقه در زمینه تعمیر ماشین های الکتریکی، شرکت مهندسی الوند توسعه پایدار آرتا بوده که با داشتن کارد مجرب قادر است در این حوزه نیاز مشتریان خود را به طور کامل برآورده کند.

سرویس دوره‌ای محصول و تعمیر ماشین های الکتریکی می‌تواند تا حد زیادی از وقوع این تلفات جلوگیری کند، البته نمی‌‌توان آن‌ها را به طور کامل از بین برد. تلفات انرژی نه ‌تنها در الکتروموتور، بلکه در سایر ماشین‌های الکتریکی مانند ماشین‌های مخصوص بسته‌بندی، ماشین‌های انتقال بار و … نیز رخ می‌دهد.

سرویس‌ ماشین های الکتریکی موجب افزایش عمر آن‌ها می‌شود

بازبینی و نگهداری از ماشین‌های الکتریکی چقدر هزینه دارد؟

در اولین گام از نگهداری ماشین های الکتریکی، کارشناس مربوطه باید ماشین الکتریکی مد نظر را بازرسی کند.  به طبع، این امر نیازمند پرداخت حق دستمزد به کارشناس است. متأسفانه بسیاری از کارفرمایان تصور می‌کنند که عدم استخدام یک کارشناس مجرب و بهره‌گیری از کارشناسان آماتور که حق دستمزد کمتری می‌گیرند، می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای کاهش هزینه‌های کلی بازرسی باشد.

این در حالی است که بهره‌گیری از کارشناسان آماتور موجب می‌شود تا نه تنها کلیه ایرادات ماشین مد نظر برطرف نشوند، بلکه ممکن است وی به روش نادرستی نسبت به تعمیر ماشین های الکتریکی مربوطه اقدام کند. این تعمیر نادرست خود نتایجی همچون از کار افتادن قطعات مختلف دستگاه را به دنبال دارد.

در بسیاری از موارد مشاهده شده است که تعمیرکاران آماتور به جای تعویض کل قطعه معیوب آن را تعمیر کرده‌اند. اگرچه این امر در بعضی موارد انتخاب هوشمندی به شمار می‌آيد، اما با گذشت زمان همین قطعه معیوب دوباره کارکرد خود را از دست می‌دهد و در نتیجه کل ماشین الکتریکی باید تعویض شود. همین تعویض خود باعث ایجاد هزینه‌های گزافی برای کارفرما می‌شود.

به یاد داشته باشید که تعمیر و نگهداری ماشین های الکتریکی یک لازمه کلی به شمار می‌آید. دستمزد متخصصان حرفه‌ای را نباید یک نوع هزینه به شمار آورد؛ زیرا در صورت عدم تعمیر صحیح دستگاه، باید معادل کل هزینه خرید آن صرف تهیه یک دستگاه جدید شود.

سخن پایانی

تعمیر و سرویس ماشین های الکتریکی امری ضروری است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. وجود کوچک‌ترین ایرادی در ساختار کلی ماشین‌های الکتریکی می‌‌تواند منجر به توقف کلی خط تولید یک کارخانه بزرگ شود. تفاوتی ندارد که ماشین الکتریکی مد نظر در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند؛ در هر حال، باید بحث سرویس دستگاه‌های الکتریکی را جدی گرفت.

نگهداری ماشین های الکتریکی باید توسط اپراتورهایی صورت بگیرد که آموزش‌های خاصی را در این زمینه دیده باشند. این امر موجب می‌شود تا ماشین الکتریکی مربوطه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به چرخه تولید بازگردد و فعالیت کارخانه از سر گرفته شود. در صورت وقوع هر گونه اختلال در روند کاری دستگاه‌های الکتریکی کافی است با شرکت مهندسی الوند توسعه پایدار آرتا تماس بگیرید. این مجموعه با داشتن تیم متخصص و حرفه‌ای قادر است که با هزینه مقرون به صرفه و زمانی کوتاه اشکال پیش آمده را برطرف کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *