الکتروموتورها انواع مختلفی دارند. به طبع، هر یک از این مدل‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند. از جمله مهم‌ترین مدل‌های الکتروموتور می‌توان به الکتروموتور های ضد انفجار یا ضد جرقه اشاره کرد. همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، این الکتروموتورها می‌توانند از ایجاد جرقه‌های الکتریکی جلوگیری کنند. ماهیت خاص الکتروموتور ایجاد جرقه‌های ناگهانی را اجتناب‌ناپذیر می‌کند، اما این نوع الکتروموتورها مانع از به وجود آمدن جرقه‌های خطرناک به خصوص در محیط‌های کاری بسته می‌شوند.

جرقه‌های الکتریکی در محیط‌های باز که فضایی برای خروج گازهای خطرناک وجود دارد، چندان زیان‌بار و خطرناک نیست، اما در محیط‌های بسته مانند کارگاه‌های صنعتی کوچک، بخارات و گازهای قابل اشتعال زیادی به صورت روزانه جریان دارند. از این رو، ایجاد کوچک‌ترین جرقه موجب آتش‌سوزی‌های عظیم در چنین محیط‌هایی می‌شود.

با خرید یک الکتروموتور ضد جرقه می‌توانید خیال خود را از بابت عدم ایجاد هر گونه جرقه خطرناکی راحت کنید. این الکتروموتور‌ها از ایمنی بالایی نیز برخوردار هستند. در ادامه متن با ما همراه باشید تا به نکات بیشتری در این زمینه بپردازیم.

الکتروموتور های ضد جرقه برای کارگاه‌های صنعتی یک ضرورت هستند

چرا باید از الکتروموتور های ضد جرقه استفاده کرد؟

الکتروموتور های ضد انفجار یا EP (مخفف عبارت Explosion proof) نسل جدید الکتروموتورها به شمار می‌آيند. این الکتروموتورها دارای ساختاری شبیه به الکتروموتورهای سنتی هستند. مهم‌ترین تفاوت آن‌ها با الکتروموتورهای سنتی، بهره‌گیری از بدنه‌های ضد جرقه است.

موتور درون الکتروموتور های ضد افنجار با الکتروموتورهای عادی نیز تفاوت دارد؛‌ زیرا طراحی آن به شکلی صورت گرفته است که حتی جرقه‌های بسیار عظیم نیز در درون خود موتور خنثی شوند. این خنثی‌ شدن موجب آسیب دیدن به موتور الکتروموتور نمی‌شود و نیازی نیست که در این زمینه نگران باشید.

در گذشته الکتروموتورها انواع مختلفی نداشتند و تنها از یک نوع الکتروموتور در محیط‌های مختلف صنعتی استفاده می‌شد. اگرچه این امر مزایای مختلفی داشت، اما نمی‌توان گفت که یک نوع الکتروموتور می‌توانست پاسخگوی نیازهای تمامی کاربران باشد. برای مثال، در محیط‌هایی که امکان آتش‌سوزی به دلیل وجود سوخت، اکسیژن و حرارت وجود داشت، باید از الکتروموتور‌های ep استفاده می‌شد.

عدم استفاده از الکتروموتور های ضد جرقه چه نتایجی را در پی دارد؟

بارها و بارها مشاهده شده که عدم بهره‌گیری از الکتروموتور های ضد انفجار موجب ایجاد آتش‌سوزی شده است، آتش‌سوزی‌هایی که تنها با خرید یک الکتروموتور ضد جرقه مقرون‌به‌صرفه‌ می‌توان به طور کامل از ایجاد آن‌ها جلوگیری کرد.

معادن و پالایشگاه‌ها را می‌توان مهم‌ترین مراکزی دانست که باید از الکتروموتور ضد جرقه استفاده کنند. علاوه بر این موارد،‌ کارگاه‌های نساجی و ریسندگی نیز از جمله کارگاه‌هایی هستند که بهره‌گیری از الکتروموتور ضد جرقه در آن‌ها ضرورت دارد؛ زیرا مواد موجود در این کارگاه‌های صنعتی به ‌شدت قابل اشتعال هستند.

عدم بهره‌گیری از این الکتروموتورها موجب آتش‌سوزی می‌شود

چگونه الکتروموتور ضد جرقه مانع آتش‌سوزی می‌شود؟

برخلاف الکتروموتورهای عادی، بدنه الکتروموتور های ضد انفجار از موادی ساخته شده است که مقاومت بالایی در برابر جرقه‌های تولیدی دارند. بهره‌گیری از مصالح بسیار مستحکم موجب شده است تا وزن این نوع الکتروموتورها در برابر الکتروموتورهای عادی سنگین‌تر باشد، اما با توجه به مزایای الکتروموتور ضد جرقه می‌توان از این وزن بالا چشم‌پوشی کرد.

علاوه بر استفاده از بدنه‌ متفاوت نسبت به الکتروموتورهای عادی، الکتروموتور‌های موسوم به ضد جرقه به صورت کاملاً ویژه و حرفه‌ای آب‌بندی می‌شوند. فرایند آب‌بندی به دلیل اهمیت بالای الکتروموتور های ضد جرقه با چندلایه مختلف انجام می‌شود تا حتی جرقه‌های الکتریکی بسیار کوچک نیز از درون موتور به محیط بیرون درز نکنند.

بدنه این الکتروموتورها به شکلی طراحی شده است که بتواند در عین جلوگیری از ایجاد جرقه‌های خطرناک، در برابر فرسودگی و آسیب‌های فیزیکی نیز مقاوم باشد. به طور کلی، ضد انفجار بودن این الکتروموتورها باعث نشده است تا میزان مقاومت کلی آن‌ها کاهش یابد.

در چه محیط‌هایی باید از الکتروموتور ضد جرقه بهره گرفت؟

همان‌طور که گفته شد، معادن، پالایشگاه‌ها و صنایع نساجی مهم‌ترین مراکزی هستند که حتماً باید در آن‌ها از الکتروموتور های ضد انفجار استفاده کرد. سایر محیط‌هایی که می‌توانند از الکتروموتور ضد جرقه بهره ببرند، عبارت‌اند از:

  • جایگاه‌های انتقال سوخت
  • کارگاه‌های تولید رنگ
  • کارگاه‌های تولید الکل صنعتی و بهداشتی
  • کارگاه‌های تولید محصولات نظامی
  • کارگاه‌های تولید محصولات هسته‌ای
الکتروموتور ضد جرقه بدنه مستحکمی دارد

مدل‌های مختلف الکتروموتور های ضد جرقه

همانند سایر الکتروموتورها، الکتروموتور های ضد انفجار نیز در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند که می‌توانید نمونه‌های با کیفیت این تجهیزات را با قیمت مناسب از مراکزی همچون شرکت مهندسی الوند توسعه پایدار آرتا خریداری کنید. رایج‌ترین مدل‌های این نوع الکتروموتور شامل الکتروموتور با پوسته باز و الکتروموتور با پوسته بسته می‌شوند.

الکتروموتور با پوسته باز

الکتروموتور پوسته باز نوع ضعیف‌تر الکتروموتور ضد جرقه محسوب می‌شود و بیشتر در محیط‌هایی به کار می‌رود که نیاز چندانی به استفاده از الکتروموتور وجود ندارد. این الکتروموتور نیز خود به چند دسته‌ متفاوت تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

  • الکتروموتور با پوسته باز مقاوم در برابر پاشیدن قطرات آب
  • الکتروموتور با پوسته باز مقاوم در برابر تغییرات آب‌وهوایی
  • الکتروموتور با پوسته باز مقاوم در برابر تأثیرات مگنتی

الکتروموتورهای با پوسته بسته

این نوع الکتروموتورها را می‌توان رایج‌ترین الکتروموتور های ضد جرقه دانست؛ زیرا مقاومت کلی این محصولات در برابر جرقه‌های مختلف نسبت به الکتروموتورهای دارای پوسته باز بیشتر است. از این نوع الکتروموتورها در صنایعی مانند معادن که به صورت مداوم امکان ایجاد جرقه‌های عظیم وجود دارد، بهره گرفته می‌شود. الکتروموتورهای پوسته بسته نیز به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • الکتروموتورهای پوسته بسته بدون تهویه
  • الکتروموتورهای پوسته بسته دارای پروانه
  • الکتروموتورهای پوسته بسته با تهویه خودکار

باید به این نکته اشاره کنیم که الکتروموتور های ضد انفجار پوسته بسته و پوسته باز از دو استاندارد اصلی NEC500 و استاندارد IEC پشتیبانی می‌کنند.

الکتروموتور‌های ضد انفجار و ضد جرقه قیمت مناسبی دارند

سخن پایانی

الکتروموتور ضد جرقه گزینه‌ای مناسب برای کارگاه‌هایی محسوب می‌شود که در فضای داخلی آن‌ها همواره مواد قابل اشتعال و یا گازهایی همچون متان و بوتان تولید می‎شوند. استفاده از الکتروموتور یک ضرورت است، اما در چنین محیط‌هایی باید ایمنی را رعایت کرد و ایمنی مربوطه نیز تنها با کمک الکتروموتور ضد جرقه به دست می‌آيد.

خرید الکتروموتور های ضد جرقه می‌تواند برای بسیاری از افراد پیچیده باشد. دلیل این امر را می‌توان تنوع بالای الکتروموتورها دانست. از این رو، بهتر است که خرید خود را از مراکز معتبری همچون شرکت مهندسی الوند توسعه پایدار آرتا انجام دهید که با داشتن تنوع بالایی از الکتروموتور ضد جرقه و کیفیت بالا و قیمت مناسب قادر هستند نیاز مشتریان را به بهترین نحو برآورده سازند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *