موتورها رایج‌ترین منبع انرژی مورداستفاده در سیستم‌های پمپاژ هستند. دانستن وضعیت موتور و درایو در هر سیستمی برای حفظ زمان کار و صرفه‌جویی در هزینه مهم است. تست آنالیز جریان به شما کمک می‌کند تا چنین مواردی را به‌خوبی تشخیص دهید. بسیاری از ابزارهای تست به‌جای مشخص­کردن وضعیت موتورها، فقط اندازه‌گیری‌ها یا هشدارهای خاصی را ارائه می‌دهند، درحالی‌که تست آنالیز مخصوص جریان مزایای دیگری نیز دارد.

تست بررسی جریان (MCA) و پایش ارتعاش سنجی ماشین‌های الکتریکی (ESA) با پاسخ‌دادن به سؤالاتی در مورد نحوه عملکرد موتور، روش انتقال جریان در موتور، میزان ارتعاش کلی ماشین‌ مربوطه و … به سلامت موتورها و درایوها کمک می‌کنند. در ادامه متن با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه به شما عزیزان ارائه کنیم. به طبع، با شناخت این موارد درک بهتری از این تست‌های ویژه‌ به دست می‌آورید.  

باید از متخصصان حرفه‌ای جهت انجام این موارد کمک گرفت.

تست آنالیز جریان MCA و ESA

MCA یک روش تست ولتاژ پایین بدون انرژی، برای ارزیابی سلامت موتور و کابل‌کشی مرتبط با آن است. این روش را می‌توان از مرکز کنترل (MCC) یا مستقیماً در موتور شروع کرد. مزیت آزمایش از MCC این است که کل بخش الکتریکی سیستم موتور، از جمله اتصالات و کابل‌های بین نقطه آزمایش و موتور، ارزیابی می‌شود. MCA یک روش تست آنالیز جریان و پایش ارتعاش سنجی ماشین ‌های الکتریکی است و خطاهایی را که قبلاً تشخیص آنها دشوار یا غیرممکن بود، با استفاده از تکنیک‌های مدرن‌تر شناسایی می‌کند.

علاوه بر این، این تست می‌تواند سلامت موتور را در زمانی که جریان قطع شده است، ارزیابی کند. از تست بررسی جریان و تحلیل ارتعاش سنجی ماشین‌های الکتریکی می‌توان برای تعیین وضعیت عایق زمین و عایق سیم‌پیچی و همچنین شناسایی عیوب روتور در موتورهای القایی و کابل‌کشی کنترلی استفاده کرد.

تست‌های ESA چه تست‌هایی هستند؟

ESA از ولتاژ و جریان خاصی برای ارزیابی کل سیستم بهره می‌گیرد آن هم زمانی­که موتور در حال فعالیت است. این تست، کیفیت برق ورودی را در شبکه، مرکز کنترل یا بخش توزیع و عملیات آنالیز می‌کند. تست بررسی جریان و تحلیل ارتعاش سنجی ماشین‌های الکتریکی می‌تواند با بررسی شکل موج زمانی مربوط به ولتاژ و جریان موتور، عیوب مختلف موتور را به‌سرعت تشخیص دهد.

این فناوری یک تبدیل سریع یا fast Fourier transform (FFT) را بر روی این موج‌ها انجام می‌دهد تا عیوب مکانیکی خاصی که بارهای دوره‌ای روی موتور اعمال می‌کنند، شناسایی شوند (مانند عدم تعادل، ناهماهنگی، نقص یاتاقان، خطاهای چرخ‌دنده، نیروهای وارد شده به پره یا تیغه، خطاهای فرایند کاویتاسیون، نیروهای هیدرولیکی در سیستم‌های سیال و…).

تست‌های آنالیز جریان، آسیبی به موتور نمی‌زنند.

موارد کاربرد تست آنالیز جریان

این تست همراه با تحلیل ارتعاش سنجی ماشین‌های الکتریکی می‌تواند عیوب موتور (مانند خروج از مرکز استاتیکی و دینامیکی) یا هرگونه عیب در روتور را تشخیص دهد. علاوه بر این، تست بررسی جریان و تحلیل ارتعاش سنجی ماشین‌های الکتریکی سلامت سیستم موتور را در حین کار ارزیابی می‌کند. استفاده از این تست و تست آنالیز جریان به اینکه موتور در چه شرایطی قرار دارد، وابسته است.

فناوری‌های MCA و ESA مکمل سایر فناوری‌های مربوط به ارزیابی و تست موتور هستند. فناوری‌های دیگری مثل مادون‌قرمز و اولتراسوند نیز مشکلات احتمالی را اعلام می‌کنند. استفاده از تست بررسی جریان و تحلیل ارتعاش سنجی ماشین‌های الکتریکی می‌تواند به شناسایی مشکلات مختلفی کمک کند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خطا در کارکرد موتورهای جریان متناوب (AC) یا جریان مستقیم (DC) بدون درنظرگرفتن اندازه و ولتاژ نیرو
  • خطا در کارکرد موتورهای کششی دی سی یا ای سی
  • خطا در کارکرد ژنراتور یا آلترناتور
  • خطا در کارکرد موتورهای ماشینی
  • خطا در کارکرد موتورهای servo
  • خطا در کارکرد ترانسفورماتورهای کنترل
  • خطا در کارکرد ترانسفورماتورهای انتقال و توزیع
  • خطا در کارکرد machine tool motors
  • خطا در کارکرد گیربکس‌ها
  • خطا در کارکرد پمپ‌ها و فن‌ها
  • خطا در کارکرد سیستم‌های تسمه دار

مزایای تست آنالیز جریان

این تست برای بازرسی ورودی و خروجی موتورهای جدید و تعمیر شده، نظارت بر وضعیت کارکرد ترانسفورماتورها و نگهداری پیشگیرانه (جهت افزایش عمر کلی موتور) مورداستفاده قرار می‌گیرد. تست بررسی جریان و تحلیل ارتعاش سنجی ماشین‌های الکتریکی می‌تواند به‌سرعت تخریب کابل، کنتاکت‌های حفره‌دار یا فرسوده، اتصالات شل، ایرادات مربوط به سیم‌پیچ و خطاهای روتور را تشخیص دهد.

یکی دیگر از مزایای تست بررسی جریان و تحلیل ارتعاش سنجی ماشین‌های الکتریکی بحث (TVS) است که کل موتور را به‌صورت کاملاً جزئی بررسی می‌کند. همچنین این تست کاملاً ایمن محسوب می‌شود؛ زیرا منجر به انتقال بار الکتریکی اضافی به درون موتور نمی‌شود و برخلاف سایر تست‌ها هیچ نیازی به دخالت مستقیم اپراتور ندارد و تنها با کمک دستگاه‌های مخصوص و سنسورهای ویژه اندازه‌گیری، می‌توان فاکتورهای مختلف را در بازه زمانی بسیار کوتاهی اندازه‌گیری کرد.

این تست‌ها باید به‌صورت دوره‌ای انجام شوند.

سایر مزایای پایش ارتعاش سنجی ماشین‌های الکتریکی

پایش ارتعاش سنجی ماشین‌های الکتریکی و تست آنالیز جریان، مسائل مختلفی مانند: مشکلات استاتور و روتور، مشکلات مربوط به تعادل (شفت‌ها و یاتاقان‌های خم­شده یا ترک‌خورده) و تراز (تسمه، فن و پمپ) را تشخیص می‌دهند.

پایش ارتعاش سنجی ماشین‌های الکتریکی شامل بررسی توان نیز می­شود و می‌تواند برای ثبت داده‌های انرژی، تجزیه‌وتحلیل هارمونیک، نمودارهای ولتاژ و جریان، مشاهده شکل موج و ضبط رویدادهای تکانه‌ای در حین کارکرد موتور استفاده شود. سایر موارد مورد بررسی در این تست عبارت‌اند از: راندمان موتور، نحوه راه‌اندازی، عیب‌یابی تکانه‌ای و روند پیش‌بینی و تجزیه‌وتحلیل ارتعاشات کلی موتور.

توصیه اصلی این است که تست‌هایی نظیر تست آنالیز در بازه‌های زمانی تعیین شده انجام گیرند تا در روند کارکرد موتور مشکلی به وجود نیاید. این تست‌ها چندان زمان‌بر نیستند و نیاز نیست موتور مربوطه برای مدت زمانی خاصی از فعالیت باز بماند.

هزینه انجام این تست‌ها بالا نیست.

سخن پایانی

هنگامی که موتورها دچار خرابی فاجعه‌بار می‌شوند، هزینه‌ها افزایش می‌یابند و کاربر مجبور به تعویض قطعات بیشتری می‌شود. علاوه بر این، خرابی موتورها رابطه مستقیمی با کاهش تولید و هدررفت وقت دارد. این در حالی است که هزینه مربوطه به استفاده از تست‌هایی نظیر تحلیل ارتعاش سنجی ماشین‌های الکتریکی نسبت به تعویض کلی قطعات موتور بسیار پایین‌تر است.

با کمک تست آنالیز جریان می‌توانید کلیه مشکلات موتورهای مدنظر خود را به‌سرعت تشخیص دهید. این تست‌ها کاملاً ایمن هستند و موجب ایجاد ولتاژ اضافی در موتور نمی‌شوند. به یاد داشته باشید که تنها راه افزایش عمر موتور مربوطه، بهره‌گیری از تست‌های آنالیزی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *