دستگاه تست آنالیز جریان

قبل از راه اندازی یک الکتروموتور پاره ای از آزمایش ها و تست ها را باید جهت اطمینان از صحت کارکرد موتور و نیز صحت نصب آن انجام داد. قبل از راه اندازی یک الکتروموتور باید مقدار مقاومت عایقی سیم پیچ ها و کابل های قدرت و فرمان را اندازه گیری کنیم. این امر جهت اطمینان از صحت و سلامت عایق الکتروموتور لازم است.

در مورد سیم پیچی های الکتروموتور، باید میزان مقاومت عایقی هر سه سیم پیچ با بدنه را اندازه گیری کنیم. این مقاومت ها نباید از حد مشخصی کمتر باشند. در صورتی که مقدار این مقاومت ها کمتر از مقدار ذکر شده توسط سازنده باشد. باید نسبت به تعویض و یا اصلاح عایقی سیم پیچ ها اقدام نمود. معمولاً میزان این مقاومت ها بیشتر از میزان قابل اندازه گیری توسط دستگاه میگر است.

تست-الکتروموتور

پس از نصب الکتروموتور و قبل از راه اندازی آن، باید از محکم بودن اتصالات و پیچ ها به فونداسیون مطمئن شویم. همچنین در صورت نیاز سیستم های تهویه و خنک کن را نصب و آماده به کار قرار می دهیم. اگر الکتروموتور گریس خور یا دارای فیلتر هوا باشد ابتدا باید از تزریق گریس و تمیزی فیلتر هوا اطمینان حاصل شود. کابل اتصال به زمین از دیگر مواردی است که باید قبل از راه اندازی الکتروموتور چک شود تا از صحت و سلامت آن و اتصال صحیح آن به زمین اطمینان حاصل شود.

الکتروموتور را در حالت Free Run یعنی در حالت آزاد و بدون اتصال مکانیکی راه اندازی می کنیم. جهت چرخش الکتروموتور را چک می کنیم تا در جهت خواسته شده باشد. برای تغییر جهت گردش جای دو سیم از سه سیم ورودی را با هم تعویض می کنیم. در زمانی که موتور در حالت Free Run کار می کند، جریان الکتروموتور را چک می کنیم تا از حد مخص شده توسط سازنده بیشتر نباشد.

از آنجا که موتور در حالت بی باری کار می کند این جریان کمتر از جریان نامی آن است. لرزش الکتروموتور از دیگر مواردی است که باید اندازه گیری شود. برای این کار از دستگاه ویبرومتر استفاده می شود. لرزش بخش های مختلف الکتروموتور را با استفاده از این دستگاه اندازه می گیریم.

لرزش زیاد الکتروموتور می تواند ناشی از ایراد در خود موتور و یا عدم نصب صحیح آن باشد. صدای غیرعادی بخش های مختلف الکتروموتور را نیز می توان با وسیله ساده ای به نام سنداسکوپ تشخیص داد. صدای غیرعادی موتور می تواند نشانه ای از ایراد در کارکرد موتور باشد. در حالت Free Run دمای موتور را نیز باید چک کرد تا موتور بیش از حد گرم نشده باشد.

بسته به نظر طراح و سازنده، الکتروموتور مدتی در این وضعیت باید کار کند. پس از ثبت اطلاعات مربوطه، الکتروموتور را بدون بار راه اندازی کرده و به تدریج بار را اعمال می کنیم. در این حالت تمامی موارد مذکور در بالا از قبیل جریان، دما، لرزش و صدای الکتروموتور را کنترل می کنیم. اگر با اطلاعات مربوط در کاتالوگ و Data Sheet مطابقت داشت، کارکرد آن مورد تأیید است و می تواند در این وضعیت مورد بهره برداری قرار گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *