ترکشن موتور یا موتور کششی نیروی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن ماشین آلات را تامین می کند. در حقیقت ترکشن موتور نوعی الکتروموتور پرقدرت است.

این موتور الکتریکی از دو عنصر شامل سیم پیچ میدان و آرمیچر تشکیل شده است. نیروی الکتریکی از طریق برس ها بین دو عنصر منتقل می شود. برس ها اجزای فلزی کوچک و فنری هستند که شفت آرمیچر روی آنها سوار شده است. ترکشن موتور با استفاده از سیستم های جانبی از نیروی اضافی برای تغییر مسیر حرکت موتور، معکوس کردن و ترمزگیری استفاده می کند.

کاربردهای رایج ترکشن موتور

رایج ترین کاربرد ترکشن موتورها استفاده بر روی لوکوموتیوهای دیزل-الکتریک است. موتور دیزل مانند یک ژنراتور بزرگ عمل می کند تا نیروی مورد نیاز برای موتور الکتریکی تامین شود. از دیگر کاربردهای این الکتروموتورها استفاده در ماشین آلات دریلینگ جهت حفاری معادن یا منابع نفت و گاز است. جالب این که پله های برقی و حتی ماشین لباسشویی نیز به ترکشن موتور احتیاج دارند.

تنوع موتورهای کششی بسیار زیاد است ولی شرکت ها آنها را مانند هر الکتروموتوری براساس جریان AC-DC می سازند.

ویژگی بارز موتورهای کششی آن است که به آهستگی راه اندازی می شوند و به تدریج سرعت آنها افزایش می یابد. کنترل ترکشن موتورها نیز ساده است و معمولاً قدرت کششی آنها در دورهای متوسط و بالا به دست می آید.

توان و سرعت موتورهای کششی 

الکتروموتورهای کششی بین 900 تا 3000 اسب بخار قدرت دارند. سرعت آنها نیز در محدوده 750 تا 3600 دور در دقیقه است. به دلیل نوع کاربری و شرایط محیطی بدنه و اجزای داخلی این موتورها را از آلیاژهای با استحکام بالا می سازند. طبق استانداردهای صنعت برق ترکشن موتورها باید حداقل کلاس حفاظتی IP-56 را دارا باشند. همچنین قابلیت کار در دو فرکانس 60-50 هرتز و ضدانفجار بودن اولویت محسوب می شود. این مسئله به ویژه در مورد ترکشن موتورهای مربوط به تجهیزات حفاری نفت و گاز بسیار حیاتی و حائز اهمیت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *